Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Συνέντευξη. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Συνέντευξη. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Ανώτατη Εκπαίδευση και Τμήματα Πληροφορικής

Ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης έχει καταντήσει το “πειραματόζωο” των εκάστοτε πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας με δυστυχώς λίγες εξαιρέσεις. Για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μας ενημερώσει σε μία άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη ο κ. Δημοσθένης Σταμάτης. Ο κ. Σταμάτης είναι Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΣΕΠ) του ΑΤΕΙΘ και μέλος του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ΤΕΙ.
1.       Ο μεγάλος αριθμός των τμημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει υπερβεί κατά πολύ τις απαιτήσεις μιας χώρας όπως είναιη Ελλάδα. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να λυθεί συγχωνεύοντας ή  καταργώντας τμήματα και αν ναι με ποια κριτήρια ?
Σήμερα, στα πλαίσια της Ανώτατης Εκπαίδευσης λειτουργούν 500 τμήματα που παρέχουν ισάριθμα προπτυχιακά προγράμματα και πάνω από 600 μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια γίναμε μάρτυρες μιας άκριτης διεύρυνσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η διεύρυνση αυτή οργανώθηκε με ευθύνη των ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας και των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών,  χρηματοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε, κυρίως στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ και είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ιδρυμάτων πολλών ταχυτήτων, τμημάτων με ασαφή επιστημονικό ή τεχνολογικό αντικείμενο και την άσκοπη γεωγραφική διασπορά των τμημάτων αυτών. Η διεύρυνση αυτή πραγματοποιήθηκε με κομματικά ή άλλα μη ακαδημαϊκά κριτήρια και επί της ουσίας υποβάθμισε τη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση και υπονόμευσε το «δωρεάν» χαρακτήρα της.
Αποτελεί θέση της ακαδημαϊκής κοινότητας των ΤΕΙ ότι απαιτείται ένας συνολικός χωροταξικός ανασχεδιασμός (με επιστημονικές μελέτες που να βασίζονται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και στις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας) τόσο της χωροθέτησης όλων των ΑΕΙ, όσο κυρίως, των επιστημονικών, τεχνολογικών ή διεπιστημονικών αντικειμένων που καλύπτουν. Στην παρούσα φάση όμως, φοβάμαι ότι η πολιτεία προχωρά σε καταστροφικές ενέργειες, οι οποίες κοινή συνισταμένη έχουν το δραστικό περιορισμό της δημόσιας χρηματοδότησης των ιδρυμάτων και τη μείωση του προσωπικού τους. Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις των τμημάτων, με τον τρόπο που επιχειρούνται (πέρυσι, ξαφνικά, 24 τμήματα των ΤΕΙ αφαιρέθηκαν από το μηχανογραφικό εισαγωγής στα ΑΕΙ) και σε συνδυασμό με τη δραστική μείωση της χρηματοδότησης, θα οδηγήσουν τα ιδρύματά μας σε κλείσιμο ή μαρασμό.
2.       Κάτω από ποιες προϋποθέσεις ένα τμήμα χαρακτηρίζεται ως τμήμα Πληροφορικής και ο απόφοιτος αυτού αποκτά  επαγγελματικά δικαιώματα που κατέχει ο απόφοιτος ενός τμήματος αμιγώς Πληροφορικής?
Διεθνώς, τα τμήματα που παρέχουν σπουδές πληροφορικής χωρίζονται, στις εξής κυρίως κατηγορίες: Επιστήμης Υπολογιστών (ComputerScience), Μηχανικής Υπολογιστών (ComputerEngineering), Μηχανικής Λογισμικού (SoftwareEngineering), Τεχνολογίας Πληροφορικής (InformationTechnology) και Πληροφοριακών Συστημάτων (InformationSystems). Στα προγράμματα σπουδών όλων αυτών των τμημάτων υπάρχει ένας κοινός κορμός μαθημάτων ο οποίος συμπληρώνεται με μαθήματα ειδικά για την κάθε κατηγορία.  Στον καθορισμό των προϋποθέσεων για την κατάταξη των τμημάτων σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες, σημαντικό ρόλο παίζουν με το κύρος τους διεθνείς επιστημονικές και επαγγελματικές ενώσεις στον τομέα της Πληροφορικής (όπως η ACM και η IEEE). Στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρα μας, υπάρχει μία πανσπερμία τμημάτων (πάνω από 40 τμήματα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ που δέχονται περίπου 7000 εισακτέους κάθε χρόνο), τα οποία αναφέρονται στην πληροφορική ή έχουν στον τίτλο τους τη λέξη πληροφορική. Σε πολλές περιπτώσεις η επιλογή του τίτλου των τμημάτων αυτών δεν έχει γίνει με αμιγώς επιστημονικά κριτήρια αλλά με κριτήρια «μάρκετινγκ» στη βάση άκρατης εξειδίκευσης σε πεδία εφαρμογής που για κάποια χρονική περίοδο φαινόταν να έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας. Δεν υπήρξε ποτέ μία σαφής διαδικασία αξιολόγησης/πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών αυτών των τμημάτων, που να είναι κοινά αποδεκτή από την επιστημονική κοινότητα και υπάρχει μεγάλη ασάφεια στο ποιά ακριβώς είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους. Πρέπει ίσως να τονιστεί ότι το επάγγελμα του πληροφορικού, ενώ έχει πολλές προοπτικές, η άσκησή του δεν συνοδεύεται από κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως για παράδειγμα το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού ή το επάγγελμα του δικηγόρου ή του γιατρού. Λύση στο συγκεκριμένο ζήτημα θα μπορούσε να δοθεί αν υπήρχε ένας ενιαίος επιστημονικός και επαγγελματικός φορέας Πληροφορικής, στον οποίο θα έπρεπε να εγγράφονται οι απόφοιτοι των τμημάτων και να αποκτούν συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.  Και εδώ όμως τα πράγματα είναι δύσκολα, καθώς οι επιμέρους φορείς που έχουν συσταθεί, όπως η Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΠΥ), η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (ΕΠΕ), η Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΕΜηΠΕΕ) και ο Σύλλογος Τεχνολόγων Μηχανικών Πληροφορικής (ΣΤΕΜΠ) δεν φαίνεται να συμφωνούν προς αυτή την κατεύθυνση.
3.       Η πληροφορική τρέχει με ρυθμούς που η εκπαίδευση της πληροφορικής αδυνατεί να παρακολουθήσει. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί η εκπαίδευση της πληροφορικής να ‘τρέξει’ πιο γρήγορα και να συμβαδίσει με τις εξελίξεις  ?
Δεν πιστεύω ότι η ανώτατη εκπαίδευση της πληροφορικής αδυνατεί να παρακολουθήσει τη συνεχή και γρήγορη εξέλιξη της τεχνολογίας της πληροφορικής και των επικοινωνιών. Πολλές φορές καλλιεργείται η λάθος, κατά τη γνώμη μου, αντίληψη ότι οι απόφοιτοι, πρέπει, με το τέλος των σπουδών τους, να είναι απόλυτα έτοιμοι να εργαστούν σε οποιοδήποτε πεδίο της πληροφορικής. Τα περισσότερα τμήματα παρέχουν ικανοποιητικές γνώσεις σε μεθοδολογίες και τεχνικές και οι απόφοιτοί τους μπορούν στη συνέχεια να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των εφαρμογών της επιστήμης όταν βρεθούν αντιμέτωποι με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και τις νέες εξελίξεις της τεχνολογίας. Αρκεί να τους δοθεί εύλογο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν εμπειρία. Δεν ισχυρίζομαι φυσικά ότι δεν υπάρχουν προβλήματα στην ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται. Αυτά σχετίζονται με την καθυστέρηση επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών, με την αποσπασματική παροχή γνώσεων και με την αδυναμία πρόσληψης νέου επιστημονικού προσωπικού και ανανέωσης του τεχνολογικού εξοπλισμού των τμημάτων (ιδιαίτερα στις σημερινές οξύτατες συνθήκες οικονομικής κρίσης). Για να αντιμετωπίζεται η γρήγορη εξέλιξη της τεχνολογίας της πληροφορική και των επικοινωνιών τα τμήματα Πληροφορικής πρέπει να δημιουργούν μία «κουλτούρα» συνεχούς μάθησης στους φοιτητές τους: «Να μάθουν να μαθαίνουν».  Σημαντικό επίσης ρόλο παίζει η υποχρεωτική εκπόνηση πτυχιακής εργασίας και η πρακτική άσκηση στο επάγγελμα πριν την ολοκλήρωση των σπουδών.
4.       Θα ήθελα να μου αναφέρετε επιγραμματικά τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τμήματα Πληροφορικής του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα τα τμήματα του τεχνολογικού τομέα
Ενώ ο φοιτητικός πληθυσμός των ΤΕΙ τα τελευταία χρόνια έχει φτάσει να είναι ίσος σε αριθμό με αυτόν των Πανεπιστημίων, ο αριθμός των μελών μόνιμου εκπαιδευτικού, διοικητικού και τεχνικού προσωπικού παραμένει στάσιμος και συγκρινόμενος με τα Πανεπιστήμια εξαιρετικά μικρός. Αντίστοιχο πρόβλημα παρουσιάζεται λόγω υποχρηματοδότησης και στην ανάπτυξη των υποδομών των Ιδρυμάτων – όχι μόνον στις μέρες μας, αλλά από την ίδρυση τους τα  ΤΕΙ αντιμετωπίζονται σαν ιδρύματα Β΄κατηγορίας. Ίσως όμως το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ΤΕΙ, είναι η καταξίωσή τους στην ελληνική κοινωνία. Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για το γεγονός αυτό έχει η πολιτεία. Ο θεσμός των ΤΕΙ έχει δεχθεί συνεχή πολεμική κυρίως από ισχυρές επαγγελματικές ενώσεις όπως είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΤΕΕ) και οι εκάστοτε ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας απέφευγαν να δώσουν θεσμική λύση σε μια σειρά από ζητήματα που κυρίως σχετίζονται με το σαφή ορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων για μία σειρά από τμήματα. Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι η θεσμική απαγόρευση στα ΤΕΙ να διεξάγουν ολοκληρωμένο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών που να περιλαμβάνει και την καθοδήγηση διδακτορικών διπλωμάτων. Με τον τρόπο αυτό εμποδίζεται, επί της ουσίας, η έρευνα και η παραγωγή νέας γνώσης, η επιστημονική εξέλιξη του ακαδημαϊκού προσωπικού των ΤΕΙ και η μεταφορά νέας γνώσης στους φοιτητές.
5.       Τι απαντάτε σε όσους ακόμα και σήμερα, είτε γιατί δεν γνωρίζουν είτε για λόγους σκοπιμότητας θεωρούν τα τμήματα του τεχνολογικού τομέα υποδεέστερα έναντι των άλλων τμημάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης. 
Την απάντηση θα μπορούσε να δώσει η απλή ανάγνωση της νομοθεσίας. Από το 2001 μέχρι και σήμερα όλοι οι νόμοι που αναφέρονται στη δομή και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης ρητά αναφέρουν ότι τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ. «Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) είναι τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς: τον πανεπιστημιακό και τον τεχνολογικό τομέα». Οι υποψήφιοι φοιτητές και οι γονείς τους θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τα τμήματα των ΤΕΙ χορηγούν πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο σπουδών τετραετούς διάρκειας. Οι σπουδές στα περισσότερα τμήματα των ΤΕΙ συνδυάζουν υψηλού επιπέδου θεωρητικές γνώσεις με την εφαρμογή τους στην πράξη. Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ μπορούν να εγγράφονται κατευθείαν σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τους αποφοίτους των Πανεπιστημίων. 

Ντάνης, Γ. «Ανώτατη Εκπαίδευση και Τμήματα Πληροφορικής». Εφημ.  Θεσπρωτών…  Διαβούλευση 72 (Ηγουμενίτσα), 20/02/2012, σελ. 7.

Κόμμα Πειρατών τώρα και στην Ελλάδα …

Μέσα στην κρίση που βιώνουμε, οικονομική και πολιτική, σαλπάρουν στα εγχώρια,  ταραγμένα νερά οι Έλληνες “πειρατές” της πολιτικής.
Για να τους γνωρίσουμε καλύτερα ο  κ. Ανέστης Σαμουρκασίδης, υπεύθυνος επικοινωνίας του Κόμματος  Πειρατών  Ελλάδας, απάντησε διαδικτυακά, στις ακόλουθες ερωτήσεις.
-------
  • Πως ξεκίνησε όλο αυτό στην Ελλάδα και ποια είναι η σχέση σας με τα κόμματα πειρατών του εξωτερικού ?
Στην Ελλάδα υπήρξε μια πρώτη ομάδα, η οποία τον Απρίλιο του 2009 μαζεύτηκε γύρω από το pirateparty.gr αλλά οι πρόωρες εκλογές πάγωσαν την όλη προσπάθεια. Το site pirateparty.gr έμεινε ανενεργό μέχρι το Σεπτέμβριο του 2011 οπότε και μαζευτήκαμε αρκετοί ενδιαφερόμενοι από το internet και γίναμε μια ενιαία ομάδα μαζί με αυτούς που είχαν μείνει από την αρχική.  Βρεθήκαμε ηλεκτρονικά πρώτα και μετά σε δύο συναντήσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και αποφασίσαμε να  προχωρήσουμε με το κόμμα των πειρατών στην Ελλάδα. Τρεις από εμάς βρεθήκαμε στο Offenbach σε ένα συνέδριο που είχε ταυτόχρονα το γερμανικό κόμμα πειρατών και το Pirate Parties international, μιλήσαμε με συναδέλφους μας από τις άλλες χώρες, πήραμε γνώμες, απόψεις, σκέψεις πάνω σε τι πρέπει να προσέξουμε στη λειτουργία ενός νέου κόμματος με βάση και τη δικιά τους εμπειρία. Συνολικά έχουμε καλές σχέσεις με τα κόμματα πειρατών του εξωτερικού. Μοιραζόμαστε κάποιες ιδέες όμως έχουμε σε κάποια θέματα σε κάθε χώρα διαφοροποιήσεις. Η διαφοροποίηση της Ελλάδας ας πούμε είναι ότι έχει κεφάλαιο για την οικονομία και ότι τονίζει λίγο παραπάνω το θέμα της άμεσης δημοκρατίας.
  • Τι είναι αυτό που πρεσβεύετε ? 
Με μία λέξη, μας ενδιαφέρει να υπάρχει ένα όσο πιο διαφανές δημόσιο γίνεται, μέσα στο οποίο θα ζουν  όσο πιο αδιαφανή πρόσωπα. Αυτό είναι όσο πιο περιεκτικά μπορώ να το πω η κεντρική αρχή του κόμματος των πειρατών. Από εκεί και πέρα μας ενδιαφέρει η άμεση δημοκρατία και μάλιστα στην ψηφιακή εκδοχή της. Όπως είπαμε η διαφάνεια της δημόσιας διοίκησης. Ο σαφής και πλήρης διαχωρισμός των εξουσιών γιατί έχουμε θέματα στην Ελλάδα με αυτό το ζήτημα. Σίγουρα ο σεβασμός της ιδιωτικής ζωή που είναι στον αρχικό κύκλο των ιδεών των πειρατών μαζί με τα θέματα της μεταρρύθμισης της νομοθεσίας του copyright, την αλλαγή στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις πατέντες, γιατί μας οδηγούν σε ακριβά φάρμακα, μας οδηγούν στο να κατοχυρώνονται ως πατέντες τα DNA ζωντανών οργανισμών, κάτι που σύμφωνα με εμάς δεν πρέπει να υπάρχει. Συνολικά υπάρχουν 22 αρχές μας τις οποίες μπορεί κάποιος να δει στο site μας αναλυτικά.
  • Γιατί να σας ψηφίσει κάποιος ?
Πρώτα από όλα για να υποστηρίξει ένα κόμμα στο οποίο όλες οι αποφάσεις  παίρνονται από τα μέλη, αφού δεν έχει πρόεδρο, έχει  επταμελή διοικούσα επιτροπή. Όλη η εξουσία βρίσκεται στη βάση του κόμματος, στο σώμα των μελών και στο συνέδριο. Γιατί είμαστε νέοι άνθρωποι. Φέρνουμε φρέσκες ιδέες. Για να αλλάξει το λειτουργικό σύστημα της κοινωνίας μας όπως λέμε, επειδή το σημερινό σύστημα λειτουργεί σε εντελώς λανθασμένες βάσεις, για να υπάρξει πιο άμεση δημοκρατία για να υπάρξει πραγματική διαφάνεια στα δημόσια πράγματα. 
  • Υπάρχει ενδιαφέρον?
Μέσα στις πρώτες δέκα μέρες εγγραφών των μελών στο κόμμα έχουν γραφτεί 270 άτομα και να σκεφτούμε ότι η διαδικασία της εγγραφής απαιτεί και να επικυρώσουν τον γνήσιο της υπογραφής τους στο ΚΕΠ. Δηλαδή είναι και μια διαδικασία που εκτός από το ηλεκτρονικό της κομμάτι έχει και κάποιο δείκτη δυσκολίας. Ταυτόχρονα στο twitter (@piratepartyGR) μας παρακολουθούν αυτή τη στιγμή σχεδόν 1.200 άτομα και πάνω από 900 άτομα έχουνε γραφτεί στο forum.  Άρα υπάρχει ένα σχετικό ενδιαφέρον. Σαφέστατα είμαστε ακόμη στην αρχή.

  • Η απαξίωση όλων των κομμάτων, παλιών και νέων, σας αγγίζει ?
Έχουμε δει την απαξίωση των κομμάτων του 20ου αιώνα που είναι όσα κόμματα είτε έχουν ιδρυθεί είτε λειτουργούν με τη λογική του 20ου αιώνα, ακόμα και αν ιδρύθηκαν στον 21ο.
Θεωρούμε ότι είμαστε το πρώτο κόμμα που λειτουργεί στον 21οι αιώνα με λογική 21ου αιώνα. Με τη λογική ότι όλοι μαζί φτιάχνουμε πράγματα, τη λογική της Wikipedia  τη λογική του νέου συντάγματος της Ισλανδίας, τη λογική πάνω στην οποία φτιάχτηκαν το Linux και το Android. 
Βλέπουμε λοιπόν ότι όντως υπάρχει απαξίωση των παλιών κομμάτων και αυτό φαίνεται στα σχόλια στο forum μας. Έχουμε περάσει τα 2000 σχόλια και όλοι λένε “επιτέλους κάτι καινούριο από καινούργιους ανθρώπους με φρέσκες ιδέες”.
  •  Έχουν ακουστεί πολλά και πολλοί σας συγχέουν με τα torrents. Τι απαντάτε ?
Το πρώτο είναι ότι όσο ισχύουν αυτοί οι νόμοι για το copyright δεν προτρέπουμε κανέναν να κάνει οποιαδήποτε πράξη η οποία είναι παράνομη.
Μας ενδιαφέρει βέβαια να αλλάξουν οι νόμοι για το Copyright και ειδικά τα torrents στα οποία αναφέρεστε, είναι μια επικοινωνία μεταξύ δύο προσωπικών υπολογιστών. Θεωρούμε αδιανόητο αυτή η επικοινωνία να παρακολουθείται με οποιοδήποτε τρόπο. Όχι επειδή θέλουμε ένα δωρεάν κατέβασμα ενός υλικού που περιέχει copyright αλλά γιατί δεν δεχόμαστε να υπάρχει οποιοδήποτε πρόγραμμα ή άνθρωπος που ελέγχει τι ανταλλάσσουν δύο προσωπικοί υπολογιστές μεταξύ τους, προκειμένου (υποτίθεται) να ελέγξει αν ανταλλάσσεται υλικό με copyright ή όχι.
Γιατί σε εκείνη την περίπτωση παραβιάζονται όλες οι συνταγματικές μας ελευθερίες αφού παρακολουθεί τις επικοινωνίες μας, θέλει δε θέλει. Αν δηλαδή έχει την τεχνική δυνατότητα να καταλάβει τι είναι το υλικό που ανταλλάσσουμε, έχει ταυτόχρονα και την τεχνική δυνατότητα να παρακολουθεί το σύνολο των επικοινωνιών μας, γραπτών και ηχητικών. Αυτό βάση Συντάγματος είναι ανεπίτρεπτο. Άρα δεν συνδεόμαστε με τα torrents στη λογική “θέλω να κατεβάζω δωρεάν”, συνδεόμαστε με τα torrents στη λογική “δεν αφήνω την ελευθερία της επικοινωνίας που έχω στο έλεος της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας, η οποία δεν έχει καμία δουλειά να παρακολουθεί τις επικοινωνίες μου”.
--------
Το αν από πειρατές του αλμυρού γίνουν πειρατές του γλυκού νερού θα το δείξουν οι πράξεις τους σε βάθος χρόνου.



Ντάνης, Γ. «Κόμμα Πειρατών τώρα και στην Ελλάδα …». Εφημ.  Θεσπρωτών…  Διαβούλευση 69 (Ηγουμενίτσα), 30/01/2012, σελ.9.

Συνέντευξη με ένα σύγχρονο μετανάστη…

Ακούμε συνέχεια ότι μεγάλο ποσοστό των νέων πτυχιούχων που φεύγουν στο εξωτερικό προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους, αλλά κυρίως για να βρουν εργασία. Οι λόγοι πολλοί, όπως και οι ευκαιρίες που παρέχονται στους νέους στο εξωτερικό είναι εξίσου πολλές. Είναι όμως εύκολο να φύγει κάποιος στο εξωτερικό αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο ζωής του; Απάντηση σε αυτό και σε άλλα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να πάρουμε από τον Παναγιώτη. Ο Παναγιώτης, ένας νέος 24 χρονών, ο οποίος έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του ως αριστούχος του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και έχοντας υπηρετήσει στις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, βρέθηκε στα αζήτητα. Ως αριστούχος του τμήματος φυσικής δεν θα πέρναγε απαρατήρητος από τα ξένα πανεπιστήμια, ένα εκ των οποίων το Πανεπιστήμιο Surrey της Αγγλίας, το οποίο του έδωσε υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές. Μια υποτροφία που φυσικά απεδέχθει όχι μόνο γιατί είναι μια τρομερή ευκαιρία αλλά γιατί ουσιαστικά ήταν και μονόδρομος το έξω από το αδιέξοδο της σημερινής Ελλάδας, της Ελλάδας της κρίσης. Ένας επιπλέον λόγος  που την αποδέχθηκε ήταν και το ότι στο εξωτερικό εκτιμούν λίγο περισσότερο τους φυσικούς από ότι στη χώρα μας. Του έδωσαν μάλιστα,  τη δυνατότητα να επιλέξει ο ίδιος το μεταπτυχιακό που θα κάνει και έτσι ο ίδιος επιλέγει να εξειδικευτεί ως μηχανικός ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Όπως μου δήλωσε «επέλεξα ένα μεταπτυχιακό το οποίο, πέρα από το ενδιαφέρον του θέματος του, θα μπορέσει μελλοντικά να μου προσφέρει μια θέση εργασίας σε ένα κλάδο που στην Ελλάδα φαίνεται να διατηρεί μια δυναμική ανάπτυξης». Τώρα πλέον ως μεταπτυχιακός φοιτητής και κάτοικος της Βρετανικής πρωτεύουσας, δηλώνει «η ζωή εδώ θυμίζει εποχές που στην Ελλάδα, σχεδόν όλοι είχαν την άνεση να ζουν πολύ καλύτερα απ' ότι τώρα» και συμπληρώνει «μου έχει κάνει ο εντύπωση μεγάλος αριθμός ανθρώπων που καθημερινά ψωνίζουν είτε είναι Χριστούγεννα, είτε καθημερινή, είτε αργία, κάτι που έχω πολύ καιρό να δω στην Ελλάδα». Επίσης τον έχει εντυπωσιάσει η αρκετά καλή οργάνωση, αν και όπως παρατηρεί υπάρχει και εκεί γραφειοκρατία η οποία όμως σε αντιδιαστολή με την Ελλάδα δεν αποτελεί τροχοπέδη στην διεκπεραίωση των συναλλαγών με τις δημόσιες υπηρεσίες.
Στην ερώτηση αν είναι όλα τόσο ρόδινα στο να φύγεις από την Ελλάδα, απάντησε «σαφώς και όχι, μου έχει λείψει η απλότητα της καθημερινότητας που μας διέπει ως Έλληνες. Για παράδειγμα το να κάτσεις κάτω από τον ήλιο για καφέ και απλά να βλέπεις τον κόσμο που περνάει δεν θα το δεις εδώ. Εδώ όλα γίνονται στο πόδι». Μία ακόμη αρνητική διαπίστωση που τον εντυπωσίασες, είναι ότι όλα είναι αλυσίδες καταστημάτων με αποτέλεσμα να έχουν εκλείψει τα αυτόνομα μαγαζιά, κάτι που ευτυχώς στην Ελλάδα δεν ισχύει ακόμα. Ένα ακόμη στοιχείο που τον εξέπληξε αρνητικά είναι η έλλειψη προσωπικού χώρου καθώς υπάρχουν παντού κάμερες ασφαλείας. Όταν τον ρώτησα, αν του λείπει η Ελλάδα, μου απάντησε «Ναι μου λείπει η Ελλάδα και μου λείπει η Ελλάδα που ήξερα πριν από την κρίση, παρόλα τα προβλήματα της. Πέρα από το οικονομικό παράγοντα οι πολιτικοί μας, μας έχουν ξεφτιλίσει στη διεθνή κοινότητα, με αποτέλεσμα να μπορεί ο καθένας να λέει ότι θέλει και να μας διασύρει όσο δε πάει. Ένα φαινόμενο που όσοι ζουν στο εξωτερικό το διαπιστώνου σχεδόν καθημερινά». Τι απαντάει όμως στο αν θέλει να επιστρέψει «Ναι θέλω να επιστρέψω μ' αρέσει η Ελλάδα αν και μ' αρέσει αυτό το διαφορετικό  που ζω εδώ. Φυσικά καταλυτικός παράγοντας για το αν θα γυρίσω είναι να υπάρξει δουλειά που να με συντηρεί». Μέσα στη συζήτηση καταλήγουμε σε μια κοινή σκέψη για την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα, να λέμε δηλαδή, θέλω μια δουλειά απλά για να με συντηρεί. Τέλος, όταν τον ρώτησα τι περιμένει από το μέλλον, μου απάντησε έντονα προβληματισμένος «Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι απλά και δύσκολα, να δουλέψω σε αυτό που σπούδασα και σπουδάζω. Στη Βρετανία τουλάχιστον υπόσχονται επαγγελματική αποκατάσταση κάτι που έχουμε πολλά χρόνια να ακούσουμε στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά δεν χάνω τις ελπίδες μου και ας έχουν ελαττωθεί με την κρίση».
(Η συνέντευξη, έγινε μέσω του διαδικτύου)


Ντάνης, Γ. «Συνέντευξη με ένα σύγχρονο μετανάστη…». Εφημ. Θεσπρωτών…Διαβούλευση 62 (Ηγουμενίτσα), 5/12/2011, σελ. 8.