Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Εκσυγχρονίζοντας τη Δημόσια Διοίκηση

Αρκετές φορές χρειάστηκε ο δημόσιος υπάλληλος που εξυπηρετεί κάποιον πολίτη, να ανατρέξει σε κάποια υπουργική απόφαση, σε κάποιο προεδρικό διάταγμα, είτε σε κάποιο νόμο αλλά και το πλέον τραγικό αλλά και δυστυχώς πραγματικό, σε κάποιο βασιλικό διάταγμα. Μεγάλος μέρος από αυτά τα έγγραφα, τα οποία είναι απαραίτητα για να γίνει σωστά η εξυπηρέτηση των πολιτών βρίσκονταν σε σκονισμένους φακέλους οι οποίοι βρίσκονται συνήθως τοποθετημένοι όπως όπως σε διάφορες ντουλάπες ή ακόμα και υπόγεια. Ακόμη κάθε νέος νόμος ή υπουργική απόφαση που εκδίδεται αποστέλλεται στις αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες πρέπει με τη σειρά τους να τα τυπώνουν σε αρκετά αντίγραφα και να τα διαμοιράζουν στα αρμόδια γραφεία των υπαλλήλων, όπου υπάρχουν και άλλα συσσωρευμένα έγγραφα.
Τα προβλήματα που προκύπτουν από την παραπάνω διαδικασία είναι πολλά. Τα έξοδα εκτύπωσης, αρχειοθέτησης και φύλαξης ακόμη περισσότερα. Ο χρόνος αναζήτησης συγκεκριμένων εγγράφων μεγάλος έως μερικές φορές ακόμη και τεράστιος. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να δαπανώνται άσκοπα χρήματα, να χάνονται εργατοώρες σε αναζήτηση εγγράφων και τέλος η υγεία των υπαλλήλων που έρχονται σε επαφή με τα σκονισμένα και μουχλιασμένα πολλές φορές έγγραφα να επιβαρύνεται ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνεται και η ψυχολογική υγεία του πολίτη που προσπαθεί να εξυπηρετηθεί. Υπάρχει όμως λύση; Φυσικά και υπάρχει, αξιοποιώντας φυσικά τις νέες τεχνολογίες. Ας περιγράψουμε όμως ποια θα μπορούσε να είναι αυτή λύση.
Θα δημιουργηθεί και θα εγκατασταθεί ένας κεντρικός υπολογιστής στο Εθνικό Τυπογραφείο (όπως ο κεντρικός υπολογιστής του Διαύγεια), στον οποίο θα είναι υπάρχει μια βάση δεδομένων η οποία θα περιέχει ψηφιοποιημένα και ταξινομημένα όλα τα έγγραφα (νόμοι, υπουργικές αποφάσεις, έντυπα υποβολής κ.α.) που είναι απαραίτητα για τις εργασίες των δημοσίων υπαλλήλων.
Βέβαια για να προληφθούν φαινόμενα όπως αυτά που παρατηρούνται στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, το οποίο λόγω της αυξημένης κίνησης καθυστερεί δραματικά ή ακόμη και αδυνατεί να λειτουργήσει για αρκετές ώρες, θα εγκατασταθούν και στις δεκατρείς περιφέρειες κεντρικοί υπολογιστές οι οποίοι θα είναι ακριβή αντίγραφα του κεντρικού συστήματος το οποίο θα βρίσκεται στο εθνικό τυπογραφείο. Ο κεντρικός υπολογιστής κάθε περιφέρειας θα εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τις απαιτήσεις των δημοσίων υπαλλήλων της συγκεκριμένης περιφέρειας.

Ο κάθε δημόσιος υπάλληλος θα συνδέεται στο σύστημα (συγκεκριμένα με το σύστημα της περιφέρειας στην οποία ανήκει) μέσω του προσωπικού του λογαριασμού και έπειτα θα μπορεί να αναζητά και θα ανακτά οποιοδήποτε έγγραφο χρειάζεται. Επίσης ο υπάλληλος θα μπορεί να στείλει τις απορίες και τα σχόλια του σχετικά με οποιοδήποτε έγγραφο ώστε να υπάρχει η κατάλληλη ανατροφοδότηση και να υπάρξουν διορθώσεις όπου είναι απαραίτητο.
Όταν εκδίδεται ένα νέο έγγραφο π.χ. ένας νόμος, οι διαχειριστές θα ενημερώνουν το κεντρικό σύστημα με αυτό. Το κεντρικό σύστημα με τη σειρά του θα ενημερώνει τα συστήματα των περιφερειών. Παράλληλα θα ενημερώνονται, αυτόματα με e-mail οι υπάλληλοι που χρειάζονται ή που πιθανότατα να χρειαστούν το συγκεκριμένο έγγραφο. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση των δημοσίων υπαλλήλων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ακόμη όταν ένα έγγραφο παύει να ισχύει ή αντικαθίσταται από κάποιο άλλο, θα μπαίνει σε υποσύστημα αρχείου. Βέβαια και πάλι το σύστημα θα ενημερώνει τους υπαλλήλους αυτόματα μέσω e-mail.
Η παραπάνω λύση που προτείνεται είναι σχετικά απλή και αν η μελέτη (και γιατί όχι και η ανάπτυξη) του συστήματος δοθεί στα ερευνητικά εργαστήρια της εγχώριας πανεπιστημιακής κοινότητας (τα οποία διαθέτουν την κατάλληλη τεχνογνωσία), μπορεί τότε το κόστος να ελαττωθεί δραματικά.
Λύσεις υπάρχουν βούληση από τους κυβερνόντες δεν υπάρχει…

Ντάνης, Γ. «Εκσυγχρονίζοντας τη Δημόσια Διοίκηση». Εφημ. Θεσπρωτών … Διαβούλευση 83 (Ηγουμενίτσα), 07/05/2012, σελ. 8.

Ηλεκτρονική & Κινητή Διακυβέρνηση

Το πρώτο βήμα για την εκσυγχρόνιση της δημόσιας διοίκησης ήρθε με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση (e-government). Τι σημαίνει όμως αυτή η βαρύγδουπη φράση που προστέθηκε και σε τίτλο υπουργείου ?
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση λοιπόν, είναι η εφαρμογή των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (γνωστό και ως ΤΠΕ) στις ανανεωμένες δομές της δημόσια διοίκηση. Παράλληλα με την αναπροσαρμογή των δομών για την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εκπαιδεύτηκε και το προσωπικό των δημόσιων υπηρεσιών πάνω στις νέες τεχνολογίες. Στόχος της είναι να βελτιώσει το επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς όλους όσους συναναστρέφονται με τις δημοσιές υπηρεσίες καθώς και να ενισχύσει  τις δημοκρατικές διαδικασίες. Πρόσφατα χρησιμοποιήθηκε και  για να ενισχύσει τη διαφάνεια στις δημόσιες υπηρεσίες (π.χ. Διαύγεια). Η Ελλάδα έχει λίγα χρόνια που άρχισε να εφαρμόζει την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση αλλά με πολλά προβλήματα. Το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης το όποιο υπολειτουργεί λόγο του υψηλού φόρτου εργασίας είναι ένα παράδειγμα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Το σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής φορολογικών δηλώσεων αποτελεί ένα παράδειγμα ορθής λειτουργίας. Στους λόγους που συνέβαλαν στην εξάπλωση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνηση συμπεριλαμβάνονται η αυξημένη χρήση του διαδικτύου καθώς και η εξοικονόμηση πόρων. Η αύξηση της χρήσης των κινητών τηλέφωνων καθώς και των έξυπνων τηλεφώνων (π.χ. iPhone) τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα της σύνδεσης στο διαδίκτυο μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας μετεξέλιξαν την Ηλεκτρονική σε Κινητή Διακυβέρνηση. Τα πλεονεκτήματα της Κινητής έναντι της Ηλεκτρονικής είναι τα ακόλουθα:
  • Εύκολη πρόσβαση και άμεση διαθεσιμότητα
  • Μεγάλη ακρίβεια και προσαρμογή ανάλογα με τις ανάγκες των χρηστών
  • Απευθύνεται σε ευρεία βάση χρηστών
Τα παραπάνω απορρέουν κυρίως από την ευκολία που παρέχουν οι συσκευές κινητών καθώς οι χρήστες τους είναι περισσότεροι από ότι οι χρήστες των υπολογιστών. Ως τόσο υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος αφού η κινητή διακυβέρνηση υστερεί σε υποδομές, ασφάλεια, νομική κάλυψη και συμβατότητα.
Στην Ελλάδα μπορεί να μην έχουμε υιοθετήσει την κινητή διακυβέρνηση πλήρως αλλά υπάρχουν εφαρμογές της, όπως για παράδειγμα το TAXISNET που παρέχει στους χρήστες του τη δυνατότητα να λαμβάνουν μέσω SMS την κατάσταση της φορολογικής  τους δήλωσης. Σε άλλες χώρες οπού είναι τεχνολογικά, περισσότερο εξελιγμένες, όπως για παράδειγμα στην Σουηδία όπου άνεργοι ενημερώνονται μέσω SMS για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας, στη Νορβηγία όπου αν ο φορολογούμενος δεν  έχει να αλλάξει κάτι στο έντυπο της φορολογικής του δήλωσης, στέλνει απλώς τον κωδικό του με SMS.  
Στην Ελλάδα και η Ηλεκτρονική αλλά και η Κινητή Διακυβέρνηση υστερούν λόγω έλλειψης πολιτικής βούλησης αλλά και λόγω τεχνολογικής άγνοιας. Ας ελπίσουμε και ας απαιτήσουμε η επονομαζόμενη αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα να φέρει, μέσω της  τεχνολογίας, στον Έλληνα πολίτη, Ευρωπαϊκού επιπέδου υπηρεσίες μηδενίζοντας τη γραφειοκρατία.



Ντάνης, Γ. «Ηλεκτρονική & Κινητή Διακυβέρνηση». Εφημ. Θεσπρωτών…Διαβούλευση 67 (Ηγουμενίτσα), 16/01/2012, σελ. 8.